úterý 16. ledna 2018

To nej roku 2017 aneb topky podle Veru


Rozhodla jsem se taky trošku o malé bilancování a shrnutí roku 2017. Z knižního hlediska samozřejmě. Pokusím se vybrat ty nejlepší knihy co jsem v uplynulém roce přečetla, ale také nejhorší, napadla mě i kategorie nejlepší obálka a největší zklamání, největší překvapení, nejlepší letní kniha, nejlepší série a největší objev roku. V loňském roce jsem přečetla 81 knih, tak nebude jednoduché se tím probrat a snad mi prominete, že třeba v některé kategorii bude víc než jedna. Tak se pojďte podívat... 


Zkusila jsem se nejprve probrat všemi přečtenými kousky a vybrat prostě ty nej. Z 81 jsem jich tedy vytřídila 22, z toho jsou dvě série (takže vlastně 19). Fotek je víc, protože mi program pobral jenom 9 obrázků do koláže 😊.

Za první půl rok je to těchto devět krásek:


Narodili se, aby přežili
Čtení z kávové sedliny
Malíř vzpomínek
Zázraky z nebe
Láska v Římě
Dívka beze jména
Nesmíš mě milovat - Barvy lásky
Nesmíš mě milovat - Prokletý tanzanit
Abája





Letní kousky jsou tyto:

Víš, že tě miluju?
Léto s Afroditou
Pomněnčino dítě
Pakistánská princezna
Hořící měsíc
Papírová princezna
Prokletý princ
Palác lží 







A poslední podzim/zima:

Dopisy, které nikdo nečetl
Lidé, kteří mě znali
Roma mi amor
Zimní lidé
Blízko obzoru









Když tu tak přemýšlím nad nejhorší knihou, tak jsem se rozhodla tuto kategorii vynechat. V loňském roce nebyla kniha, kterou bych hodnotila jednou nebo dvěma hvězdičkami. A opravdu žádná nebyla tak strašná, že by si zasloužila tuhle nálepku. Ale vezmu to rovnou na Největší zklamání. To je tak, když čekáte víc, než dostanete. A to byly hned tři knihy. 


Poslední pramen se mi četl asi nejhůř. Zdlouhavé, psané divným stylem a děj tak nějak nedotažený. Já, voják v Afghánistánu - bohužel jsem čekala vyprávění vojáků o tom, co se jim v Afghánistánu přihodilo, jak se jim tam žilo a jak vše probíhalo. Místo toho se mi dostalo do rukou něco jako diplomová práce o tom, co je válka, proč vznikla, kdo jsou váleční veteráni a informace o vzájemné provázanosti politiky a ozbrojené moci. Úkryt v zoo - to byla snad první kniha o druhé světové válce, kde jsem přeskakovala odstavce. Příběh je napsaný strašně nečtivě - jako učebnice dějepisu. V tomto případě byl film mnohem lepší, než kniha. 

Tak, to bylo to méně příjemné a teď už nás čeká jenom to nej v dobrém slova smyslu 😊😊.



Nejlepší obálky:


Roma mi Amor
Dům na prahu noci
Povídky podivných
Malíř vzpomínek
Víš, že tě miluju?
Polibek v New Yorku
Blízko obzoru














Ta nej obálka je podle mého Roma mi Amor. Knihu hodnotím jako velice povedené dílo. Nemluvě o té překrásné obálce! Ta je prostě boží! Myslím, že už jsem se někde zmínila o podobnosti knih Katy Yakshy s knihou Jíst, meditovat, milovat. Evokuje ve mně přesně to samé. Radost ze života. Žít a užívat si danou chvíli. Nalezení sebe sama. Obsahuje plno nádherných myšlenek a motivačních citátů. S Katy se budete toulat uličkami Říma, vysedávat v kavárnách a objevovat skrytá místa. Každý den navštívíte kouzelný Andělský most a budete si přát tajná přání… Prostě kouzelné a přesto skutečné. 





Nejlepší letní kniha - je vidět už nahoře, že do postupky se určitě dostaly tři Víš, že tě miluju?, Léto s Afroditou a Hořící měsíc. Rozhodování je opravdu těžké, všechny si šlapou na paty. Ale nejlepší byl asi Hořící měsíc. Dlouho jsem se u knihy tak nenasmála :-) Lilly je prostě smolařka a zažívá tolik trapasů a příhod, že se budete chechtat polovinu knihy. Zároveň kniha obsahuje vše co si můžete (hlavně jako čtení na léto - ale není podmínkou) představit - léto, moře, cestování, lásku, zklamání, znovu nalezení sebe sama a hlavně trapasy, které komentuje jako vaše kámoška - na plnou pusu, bez skrupulí :-) A to mě moc bavilo. Romantická komedie jako dělaná! Těším se na další díl :)









Největší překvapení - přemýšlím, jaká kniha by to mohla být a napadly mě hned čtyři, dvě z toho jsou série, a jedna vlastně bude i tak nějak figurovat dokonce bude i v kategorii NEJVĚTŠÍ OBJEV ROKU - takže to shrnu takto - největší překvapení pro mě byla kniha Pouštní včela od spisovatelky Veroniky Matysové - recenzi na ní najdete zde. A kniha Jediné pravé lásky od autorky Taylor Jenkins Reid - recenzi na ní najdete zde. 



Pouštní včela mě velmi mile překvapila, jak byla čtivě napsaná. Je to opravdu velice propracovaný příběh, který vás nechá nahlédnout do tajné operace CIA, do zákulisí tajných výcviků vojáků a politiky Bílého domu. Ale zase toho není mnoho, takže příběh plyne svižně a není zdlouhavý. 


Jediné pravé lásky - od této knihy jsem nečekala příliš, přistupovala jsem k ní spíše skepticky a opravdu mě také překvapila! Je to příběh prozření, vývoje osobnosti, bolesti a hlavně toho, že můžete milovat opravdově i přesto, že víte, že už k sobě nepatříte. Můžete mít v životě dvě jediné pravé lásky…




Další z adeptů do kategorie Překvapení roku, ale zároveň Nejlepší série roku se dostaly hned dvě série. Jedna mini - o dvou knihách a druhá se skládá ze tří knih. 



Série Royalové - knihy Papírová princezna, Prokletý princ a Palác lží. Mojí mini recenzi na ní najdete zde. Překvapení to bylo hlavně proto, že anotace je taková "obyčejná" - ničím mě nepřitáhla. Ale dala jsem na rady Míši z Knižního deníčku, že to prostě musím zkusit. Sama bych si knížku - podle anotace a obálky určitě nepořídila. No ale pak to přišlo, první, druhá, třetí kapitola a já byla zcela pohlcená sexy Reedem Royalem 😊💗. Je to prostě děsně návykové! A já se strašně těším na volné pokračování této série, která je zase o druhém z bratrů Royalových. 





A další do kategorie Nejlepší série a zároveň překvapení roku je série Nesmíš mě milovat a knihy Nesmíš mě milovat - Barvy lásky, na kterou najdete mojí recenzi zde. A Nesmíš mě milovat - Prokletý tanzanit, moje recenze je zde. Obě od Moniky Wurm. Tak tady klamou sladké obálky a hlavně anotace. Myslím, že nebude od věci, když si přečtete moje recenze. Jsou výstižnější. Moniku Wurm jsem předtím nikdy neznala, první kniha mi byla nabídnuta v nakladatelství Brána, tak jsem zkusila. A byla strašně překvapená! Okamžitě se autorka stala mojí oblíbenkyní a já se nemohla dočkat druhého dílu. Mezitím jsme se s Monikou Wurm díky mojí první recenzi setkaly osobně, a jsme neustále v písemném kontaktu. Její knihy jsou prostě boží! 

Tímto se dostávám ke kategorii Největší objev roku, kterým bych nechtěla jmenovat konkrétní knihu, ale autora. A tou je právě MONIKA WURM. Její knihy jsou skvělé, poutavé a přečetla jsem všechny jedním dechem. Nejmenovala jsem tu ještě Pakistánskou princeznu, kterou jsem četla v létě (recenze na ní je zde). Ta je Moničinou prvotinou. A novinka, která vyšla v českém jazyce na konci listopadu je Rockové tango - na tu najdete recenzi zde. K Vánocům mi dokonce od Moniky přišel krásný balíček, článek o tom najdete zde. A vy se brzy můžete těšit na rozhovor a soutěž o dvě Moničiny knihy. 😊😊


No, a už nám zbývá jenom poslední kategorie a tou je NEJLEPŠÍ KNIHA ROKU 2017. Nejradši bych do ní "šoupla" mnohem víc knih, ale vím, že by to nebylo ono. Částečně jsem se tomu vyhnula díky kategorii nejlepší série, kde jsou knihy, které by také patřily do nej knihy roku. Ale pokud musím zvolit samostatnou knihu, pak je to skvělá duchařina Zimní lidé - jako třetí. Recenzi na ní najdete zde. Prolíná se zde minulost s přítomností, příběh je napínavý a vy u něj budete mít husí kůži po celém těle.

Jako druhou jsem vybrala Malíře vzpomínek. Recenzi na něj najdete zde. Tento příběh je tak odlišný a tak moc propracovaný, že se to ani nedá popsat. Co byste dělali, kdybyste se vzbudili po noci plné zvláštních snů a najednou uměli plynně mluvit řecky, hebrejsky, latinsky nebo třeba malovat obrazy jako světoznámí malíři? Bryanovi se toto stává každý den… Byla to naprostá pecka. Prolínání přítomnosti s různými časovými liniemi, propletenost jejich dějů, reinkarnace osob do hlavních postav – to vše je přímo dech beroucí. Klobouk dolů před spisovatelkou Gwendolyn Womack, které je Malíř vzpomínek její prvotinou. Pomyslně se klaním. Takových informací z různých období naší historie a ještě je proplést do současnosti, to dá opravdu zabrat. A výsledkem je perfektní příběh, který vás prostě pohltí.



A jako první jsem vybrala Dopisy, které nikdo nečetl. Recenze na ní mi má teprve vyjít u Dobrých knih. Jak popsat tu obrovskou bolest, kterou museli Dan se Stellou celý život nést? Možná takhle – druhou polovinu knihy jsem probrečela, tak moc je kniha silná. Tak moc mě chytla za srdce… Dopisy, které nikdo nečetl se staly mojí další TOP knihou a já si ji řadím do své TOP pětky . 



No a na závěr bych ráda přidala můj tip pro rok 2018. Je to kniha, kterou jsem přečetla minulý týden a přidala jsem jí také do svých TOP knih. Je to GINNY NAPOŘÁDAbsolutně odzbrojující román o autistické dívce, která si se světem nerozumí, ale přesto se o to snaží celým svým srdcem. Tento román, který je vyprávěný z pohledu autistické holčičky, je prostě úžasně jiný. Je nádherný, a je to jeden z nejkrásnějších příběhů, který jsem četla. Dává nám prostě nahlédnout do duše a mozku (jak by řekla Ginny) třináctileté autistické dívky. Vřele doporučuji!



Děkuji Vám za přízeň a že jste článek dočetli až sem. Vím, že je docela dlouhý. Ale rok má 12 měsíců a 81 knih je docela makačka probrat. Snad se vám článek líbil a trošku jsem vás inspirovala. Budu ráda za každý názor dole v komentářích. *Vaše Veru*












8 komentářů:

  1. Pěkná bilance Verunko, taky se chystám na článek. Ale zabere dost času, takže proto ještě nevyšel, nestíhám. Hlavně výběr bude asi těžký :)) Měj se krásně, pááá ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šári moc děkuju :-) Máš pravdu, však víš, dělala jsem na něm s přestávkami skoro týden, ufffff :-) Těším se i na tvou bilanci :-) To vybírání nemám ráda, nevím kterou dřív. Je to tak :-) :-*

      Vymazat
  2. Veroniko, souhlasím s tebou, že Monika Wurm je skvělá, její knihy se čtou jedním dechem..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně :) Jen mě mrzí, že je v Čechách tak nedoceněná. Málokdo jí zná a já se opravdu snažím to napravit. Přitom je na Slovensku jednou z nejprodávanějších autorek a často jsou její knihy vyprodané :) Snad se to u nás taky zlepší :) Věřím v to :)

      Vymazat
  3. Skvělý výběr..;-) až výběru knih automaticky koukám sem na Váš blog a dost často se jím řídím- jen tak dál. supr práce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, moc děkujeme a vážíme si toho. Přesně pro tohle -co jste nám napsala - to děláme a posouvá nás to dál, celé nás to tak nějak nabíjí a "nakopává". Moc děkujeme :)

      Vymazat
  4. Krásné knihy a především propracovaný článek. :) Sérii Papírová princezna jsem si také oblíbila. Zároveň se mi líbil i Malíř vzpomínek. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc, moc děkuju. Royalové mě prostě dostali :))) a Malíř vzpomínek byla opravdu úžasná, propracovaná kniha s neobvyklým dějem :) Moc mě chytla a to jsem se jí ze začátku bála, že se budu v těch časových liniích ztrácet. Vůbec ne. Byla prostě skvělá.

      Vymazat