pondělí 22. května 2017

Já, voják v Afghánistánu


 
„Děkuju osudu, že tu zatím můžu být. No a tak tu jsem. A snažím se, i když je to boj!“

 

V poznámkách mám napsáno: „Už při čtení prologu pláču. Tuším, že to bude velice silná kniha.“ Stalo se tak opravdu? Líbila se mi kniha nebo mě zklamala? Pojďte se se mnou podívat…

Vzpomínky českých veteránů, jak se píše na obálce knihy, se opírají o rozhovory s vojáky, kteří prošli zahraniční misí v Afghánistánu, a na jejich základě rozebírá otázku válečných veteránů v různých rovinách. Probírá se, co zažívali vojáci na samotné misi, ale i jak prožívali loučení s rodinou, jak jsou finančně zajištění a jakým dalším těžkostem byli nucení čelit. Jde o ojedinělý a neobvyklý pohled na téma, kterému dosud nebyla takto do hloubky věnovaná pozornost.

„V některých případech se nepřítelem pro české vojáky stalo počasí a místní klimatické poměry. Afghánistán je známý nejen vysokou nadmořskou výškou, ale také výkyvy mezi teplotami ve dne, kdy bývá (hlavně v létě) nesnesitelné horko, a v noci, kdy je chlad. Život vojáků komplikuje všudypřítomný jemný prach, a někdy jim dokonce způsobuje zdravotní problémy.“

Nejdřív bych chtěla vyzdvihnout zpracování knihy. Obsahuje mnoho fotografií z Afghánistánu. Vojáků, ale také pokojů kde muži a ženy žijí v „bojových“ podmínkách, obrázky vesnic nebo obchodu s masem. Každá kapitola je označena výstižným citátem, ať už je to Seneca, indiánský náčelník z Vinnetoua nebo úryvek z pohádky S čerty nejsou žerty. To se mi moc líbilo.
Pokračování recenze přečtěte v magazínu Dobrých knih zde.




Žádné komentáře:

Okomentovat