neděle 17. prosince 2023

Za olivovým hájem

 


Nezapomenutelný příběh dvou výjimečných žen, které navzdory překážkám nacházejí odvahu a naději i v těch nejtemnějších časech…


Řecko, 1942. Mladá Sophie si všímá, že okolí její rodné vesničky se vlivem války mění, lidé se také mění a ona se snaží držet od všech odstup, hlavní cíl je přežít a udržet naživu svojí mladší sestru a otce. Ale okolnosti se však sehrají tak, že se sama stává členkou protinacistického odboje, a jde jí o život.

O mnoho a mnoho let později přijíždí na řecký venkov, do vesničky Iousidous, Ava. Sophiina vnučka, která zdědila po smrti babičky dům, o němž se nikdy nezmínila, a už vůbec od babičky neslyšela o jejím životě v rodném Řecku. Ava je zklamaná životem, a tak se pouští, aby zapomněla, do oprav starého zchátralého babiččina domu a nachází v něm spousty odpovědí. Postupně zjišťuje tajemství babiččina života a rozplétá neuvěřitelný příběh krutosti, odvahy a věrnosti.

 

Od války jsem Sophii neviděla,“ překládala Helena. „Zmizela hned potom, co vyhodili do vzduchu ten most – víte o tom?“ Helena pohledla na Avu a ta rychle přikývla. „Myslíte viadukt přes řeku Gorgopotamos? Odboj ho vybombardoval ve dvaačtyřicátém.“

„Vidím, že jste si doplnila znalosti o místní historii.“poškádlila ji Helena a Ava se usmála. (…)

„Po zničení toho mostu přišli do Iousidous nacisté. Zuřili, protože byli přesvědčení, že někteří vesničané pomáhali odboji.“ (…) „Ale nacisté se nějakým způsobem dozvěděli její jméno. Hledali ji, i její sestru Angeliku. Ale obě zmizely a já se už nikdy nedozvěděla, co se s nimi stalo.“

 


Tak tenhle výborný román mi bude ležet hodně dlouho v hlavě. Miluju příběhy z Řecka, a pokud se ještě opírají o skutečné události, to je pak ta nejlepší kombinace. Navíc mě kniha velmi obohatila o znalosti z řecké historie, zase jsem se dozvěděla víc, jak to tam chodilo během druhé světové války. Autorka dokonce zakomponovala do děje skutečné osoby a skutečné události, jako je například zničení mostu přes řeku Gorgopotamos. I Řekové zažili během druhé světové války velmi těžké časy, trpěli hlady, zimou, byli obléháni Němci.

Román Za olivovým hájem se četl velmi dobře, obě linie byly zajímavé. Autorka píše věcně, žádné zdlouhavé popisky okolí nečekejte. Ale děj je velmi autentický, dechberoucí. Četla jsem, ani jsem nedýchala, jak jsem držela Sofii palce. Plakala jsem spolu s ní a prožívala každou její bolest. Kniha je opravdu výborná a já si posvítím také na další autorčiny knihy.  Na světě existuje mnoho fascinujících příběhů o statečnosti obyčejných lidí během druhé světové války a toto je jeden z nich.


Moc děkuji LUXOR.CZ za recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.





Žádné komentáře:

Okomentovat