pátek 21. září 2018

Manekýni



Filip je čerstvý absolvent zemědělské univerzity. Podniká maraton pohovorů, kde se uchází o práci. Na otázky svých potencionálních zaměstnavatelů odpovídá už spíše sarkasticky, vše bere s nadhledem a pro zábavu. Vede si dokonce seznam s počty pohovorů, které absolvoval. Ale čistě náhodou čtyřicátý v řadě klapne a on se, spíš omylem, ocitne na pozici manažera ve firmě distribuující drahé značkové oblečení z Itálie. Velmi brzy se však adaptuje, všechno dělá s nadhledem, cynickým odstupem, bez ohledu na druhé. Vůbec nevnímá, že se sám stává tím povrchním člověkem, kterým se dříve vysmíval. Zajímá ho pouze sex, peníze, značkové oblečení, vzhled a plastikami upravená těla. Jak tohle všechno skončí? Vydrží Filip na tomto náročném, neosobním místě? Jak se bude jeho život vyvíjet dál?

 

Ze všech stran mě obklopují okouzlující exempláře homo sapiens. Zevní pohlednost přítomných je tak ohromující, až mi z toho jde hlava kolem. Odhlédnuto od faktu, že na míře přítomné krásy nese lví podíl aplikace nejrůznějších kosmetických přípravků v kombinaci se znádherňujícími úpravami skalpelem či liposukční jehlou, můžeme s klidem konstatovat, že evoluce lidského druhu dosáhla svého estetického maxima.

 

Musím zmínit, že ne jen v jedné postavě jsem poznala reálné osoby našeho showbyznysu, nebudu prozrazovat, ale určitě je poznáte sami. A tak mě při čtení napadala mnohokrát otázka, co je pravda a co vymyšlené? Je možné, že autor čerpal z vlastních zkušeností? Stalo se mu něco z tohoto příběhu? Jestli ano, pak je to tedy mazec. Po pravdě jsem si ale při čtení také říkala, co já do té recenze vůbec napíšu. Jsem z knihy trošku v rozpacích. Příběh je psaný zvláštním stylem, který mi místy vadil. Přímá mluva je až moc hovorově psaná. No, hovorově. Prostě sprostě. To mezi sebou chlapi fakt takhle mluví i v reálu? Nějak se mi to nezdá. Jiné pasáže jsou zase pravý opak.
Je pravda, že jsem se občas zasmála, abych zase knize úplně nekřivdila. Ale bylo to párkrát, co by se za nehet vešlo, jak by napsal autor J. I když je tam toto přirovnání pomalu na každé stránce, ze začátku mi to vadilo, později jsem si zvykla, brala ho s nadhledem. Předpokládám totiž, že autor to přesně takhle nejspíš myslel a nepochybuji, že opakování tohoto přirovnání je úmyslné. Ale věřím, že by to někoho mohlo opravdu hodně iritovat.

Takže shrnutí? Pokud máte rádi prostředí módních přehlídek, lidí kteří intrikují, kde spí každý s každým, chcete se zasmát a berete vše s nadhledem jako Filip, pak je kniha přesně pro vás. Celý román je psaný tak nějak ironicky, s nadhledem si z tohoto světa módy dělá srandu a ukazuje jaký je. Nebo by mohl být? Asi záleží, jak si to přeberete. Každopádně musíte nahlédnout, abyste to zjistili sami…

 

Moc děkuji Nakladatelství Brána za recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.




 

Žádné komentáře:

Okomentovat