neděle 3. února 2019

Noční směna

Nový Connelly bez miláčka Harryho? Nuže, proč ne, zkusila jsem a....

Když se na knižním trhu objevil zcela nový Connelly, mé knihomolské srdce zajásalo. Ale po zjištění, že se pustil do nové série, vyměnil hlavního hrdinu za ženu, srdce mi opět trochu pokleslo. Jsem neuvěřitelná konzerva a nerada si zvykám na nové věci. Navíc Harry Bosch je moje knižní láska, můj hrdina na bílém koni a proto jsem se novinky trochu bála. Nicméně budiž, knihu jsem otevřela, začala číst a.... A ono je to dobré! Ba co víc, je to výborné. A už mě nebaví ta stará, otřepaná klišé, kdy se píše, že kniha byla čtivá, chytla od první stránky. Jenže ono tomu tak tentokrát opravdu bylo.
Michael Connelly se pustil do riskantního plánu a stvořil zcela novou knižní postavu. A navíc ženu. Ze zkušenosti vím, že hlavní hrdinky mívají nějaký osobní problém. Ať už to je závislost na prášcích, nebo alkoholu, negativní vztah k mužům, jako důsledek trauma z dětství, nevyřízené vztahy v rodině. V případě Renée Ballardové tomu ovšem tak není. Je to naprosto obyčejná policistka, která pracuje čistě na nočních směnách a jejím kolegou je otrlý, starý mazák, který si jede jen po své lajně. Neobměkčí jej ani nález krutě zbitého těla transexuála, ani hromadná střelba v jednom z barů. V Renée ještě nějaká ta lidskost zbyla a zastřelenou servírku nemůže dostat z hlavy. Navzdory příkazům vedení a neznalosti, jak vést náročné vyšetřování. Navzdory tomu, že to přímo ohrozí její kariéru u policie.

Spisovatel Michael Connelly to roztočil naprosto famózně. Nejen, že se nezalekl fanouškovského odporu a odpoutal se od hrdiny, který ho dostal na vrchol. Ještě navíc dokázal, že umí stvořit hlavní aktérku sympatickou a lidskou. Nevadilo mi vůbec nic, překvapivě. Je cílevědomá a nevzdává se, ani když ji vedení přesune na noční směnu za její dřívější prohřešek, jako je nemístná kritika nadřízených. Je ještě člověk se srdcem na pravém místě a jde po pachateli střelby v klubu, i když jsou všichni proti ní a odrazují ji od pátrání. Jde po něm, i když je naprosto jasné, že je to krutý psychopat, který se neštítí ničeho.
Connelly není žádná rychlokvaška, vždy si s další knihou dává pěkně na čas, šperkuje a vymazluje a nakonec z toho vždy vzejde pecka, která nás jen utvrdí v tom, že je to mistr psaného slova.
A kdo ví, třeba se dočkáme někdy i seriálu, stejně jako jsme se ho dočkali u Bosche. A já si rozhodně ráda přečtu další díl, v hlavní roli s novou hrdinkou Renée. Jen bych se přimlouvala, aby na Bosche úplně nezapomínal, byla by to škoda.

Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelství DOMINO.

Kniha:    Noční směna
Autor:    Michael Connelly
Vydal:    Domino
V roce:  2019
Stran:   368

Žádné komentáře:

Okomentovat