čtvrtek 10. října 2019

Poslední velký den




Život bychom měli brát jako dar, protože nikdy nevíme, kolik času na něj vlastně máme…

Ava Greenová se v den svých 28. narozenin dozví, že se jí opět vrátila rakovina. Tentokráte v nevyléčitelné formě. Lékaři jí dávají maximálně rok. Ava se rozhodne nemarnit drahocenný čas v nemocnici, hodlá žít a užívat si krás světa. Také si chce splnit dětský sen – vdát se a mít svůj velký svatební den. I přesto, že je single, chce svatbu, šaty, make-up, a všechno to krásné okolo toho. Touží tento den prostě pojmout jako její rozlučku se životem, takový pohřeb, kterého se zúčastní.  Během příprav však zjistí, že láska může přijít kdykoliv, klidně i pár měsíců před jistou smrtí…

 


Přestala jsem poslouchat před pár minutami, ve chvíli, kdy doktor vyřkl těch pět slov, která jsem zoufale nechtěla nikdy neslyšet.
Je mi to moc líto.
Dívám se, jak se jeho rty pohybují, a do uší mi pronikne několik dalších slov, i když mi připadá, jako kdybych byla pod vodou nebo ho poslouchala zevnitř vysavače.
Sekundární.
Kost.
Nevyléčitelné.
Omezené možnosti.“

 


Už předešlá kniha autorky Tammy Robinson, Normálně jiní, mě velmi zasáhla a já jsem věděla, že si nesmím nechat Poslední velký den ujít. Že to opět bude určitě silné čtení týkající se života, nemoci, umírání a smrti. A nemýlila jsem se. Poslední velký den je krásná kniha plná veselých momentů, života, s úžasnými hlavními postavami. Ale je také plná bolesti, vypořádání se s rakovinou, nádherných vztahů s rodinou a umírání.


Otevřete dveře. Vyjděte ven. Nastupte do auta a vydejte se pryč z města. Z té betonové džungle. Opájejte se vůní lesa. Obejměte strom. Nakrmte ptáčka. Sbírejte houby. Tančete v dešti. Postavte sněhuláka. Skočte do velké hromady podzimních listů. Zaplavte si nazí v oceánu, zaplavte si, kdekoli to jde, kdykoli máte příležitost. Jestli plavat neumíte, naučte se to. Projděte bosky rozkvetlou loukou. Natrhejte si ovoce. Pohoupejte se na houpačce. Vylezte na horu. (…) Užívejte si každý okamžik za ty z nás, kteří už to nemůžou udělat.“

 

Tenhle příběh mě opět chytl za srdce a já plakala jako želva. Otevře vám oči, přiměje zamyslet se nad životem a tím, jak ho prožíváme. Ava krásně mluví o tom, jak se najednou na svět a život dívá jinýma očima, protože ví, že už jí zbývá jen pár měsíců.

Poslední velký den je nádherná, bolestná kniha, která si zaslouží pozornost. Je napsaná velmi čtivě a já si autorčin styl psaní zamilovala. Už se moc těším na její další knihu, doufám, že vyjde brzy.

 

„Láska nemá žádnou minulost ani budoucnost. Láska prostě je.“

 

Moc děkuji nakladatelství COSMOPOLIS za recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.

 

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat