neděle 20. ledna 2019

Trnitá sklizeň


Novodobé otrokářství? Myslíte, že jsme se ho zbavili? Jak velmi se mýlíte. Toto je opravdový příběh, z kterého mrazí.

Když svět obletí fotografie mladé dívky, která vyskočila z okna při strašném požáru továrny v Bangladéši, spustí se tím lavina strašných odhalení a tajemství, o kterých se příliš nemluví, ale všichni se s tím setkáváme.
Novodobé otrokářství, zneužívání malých dětí pro otrockou práci. Nadnárodní společnosti a jejich vedení nezajímají lidské příběhy. Jdou jen po zisku a malých nákladech a jak je nakládáno se zaměstnanci je příliš nezajímá. Ale fotografie dívky, která raději zemřela skokem z okna, než aby shořela v pekle továrny je natolik šokující, že již nelze zavírat oči.
Vysoce postavený manager oděvní továrny Cameron je zarputilý, jdoucí přes mrtvoly, ale tento čin v něm vyburcuje kus lidského já a rozhodne se v utajení bojovat za lidské podmínky. Spojí se s novinářem Joshem, který se sepsáním příběhu snaží odčinit své vlastní pochybení a najít znovu ztracenou důvěru.
Postupně se noříme do příběhu, který bere dech a mrazí z něj. Sonia, Jashel, Alya...to jsou jen střípky skutečných životů, ale oni jsou jen vrcholkem ledovce. Ale opravdu to bude stačit, aby svět prozřel a něco s tím udělal?

Je důležité, aby se se všemi dělníky zacházelo jako s lidskými bytostmi, ne jako s kolečky stroje na výrobu zisku.


K této knize jsem přistupovala s velkým respektem. Obvykle toto téma nečtu, protože jakékoliv bezpráví na malých dětech těžce nesu. Ale když už jsem rozečetla první stránku, byla jsem vtažena do děje, ať už jsem chtěla nebo ne. Její autor Corban Addison je bojovníkem za lidská práva a moc bych si přála, aby si tuto knihu přečetli ti, kteří jsou strůjci nelidských podmínek v továrnách po celém světě, kde najímají levné pracovní síly.
Bylo dojemné sledovat právnického žraloka, jak se z něj postupně stává člověk s velkým srdcem a jednotlivé příběhy mu vrací lidskost a vede jej cestou ke svému otci. Ne jednou se i mi objevily v očích slzy, protože kniha je sepsána tak opravdově, že se mě hluboce dotýkala. 
Je smutné, že v dnešní době, kdy se svět ohání různými nesmyslnými nařízeními a příkazy, se toto bezpráví může dít. Nulová bezpečnost v továrnách v Bangladéši, Malajsii či Jordánsku jsou jen malým zlomkem toho, co se opravdu děje. 

Děkuji Fortuna Libri, že vydala tuto skvělou knihu a poskytla mi ji k recenzi.

Kniha:     Trnitá sklizeň
Autor:     Corban Addison
Vydal:     Fortuna Libri
V roce:   2018
Stran:    399

3 komentáře:

  1. A já hloupá ji odmítla, super recka, Jani :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Začátek docela těžký, ale pak mě to vtáhlo do děje, že jsem se nestačila divit. Někdy se po ní podívej, bude se ti líbit. A díky, Miško :)

      Vymazat
    2. Míšo, já taky odmítla :D

      Vymazat