pátek 20. září 2019

Luštěninová kuchařka




Anotace:

Neházejte hrách na stěnu. Uvařte z něj skvělou večeři! S novou knihou Petra Klímy objevíte kouzlo moderní veganské kuchyně. A protože zásadní součást zdravého jídelníčku představují bílkoviny, je věnována luštěninám jako jejich kvalitnímu rostlinnému zdroji.

Jak ale luštěniny skutečně zařadit do domácího vaření? Jak je
správně připravovat, klíčit, fermentovat, skladovat? Co všechno se z nich dá vyčarovat a jaké druhy se na co hodí nejlépe? A hlavně, jak si na nich i s dětmi pochutnat a nikdy se u toho nenudit?

Český veganský šéfkuchař Petr Klíma spojuje zkušenosti ze světové gastronomie s denní praxí v restauraci i v domácí kuchyni. Využívá originální postupy a sezonní suroviny. Spolu se škálou luštěnin hraje v jeho receptech velkou roli také čerstvá lokální zelenina z farmářských trhů. Autor všechny recepty navíc nejen sestavil, ale i sám nafotil - Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny je tak do posledního klíčku jeho autorským počinem.

Kniha obsahuje téměř 80 skvělých receptů plných "zelených bílkovin" (saláty a pomazánky - klíčené luštěniny - polévky - hlavní jídla - laskominy a sladká jídla).
 
 
Petra Klímu jsem prvně zaregistrovala díky jeho Zeleninové kuchařce a ani tuto jsem si nemohla nechat ujít. Protože už první zeleninová mně velmi zaujala a zamilovala jsem si jí od prvního vyzkoušeného receptu. Recenzi na ní najdete zde. Cizrnový salátek podle ní dělám neustále. A co mě uchvátilo v této Luštěninové kuchařce? Toho bylo mnoho a nevěděla jsem, co zkusit dřív. Takže nejdříve opět takové přiblížení obsahu. Kniha je rozdělená na sekce.
První je část Saláty, přílohy a pomazánky, kde najdete například Černooký salát s pečenou zeleninou a petrželkou, Fazolovo - papriková tapenáda, Teplý cuketový salát s kukuřicí a slunečnicí, Rajská rajta s cuketami a spousty dalších.
 
Další sekce se jmenuje Klíčené, která obsahuje Salát z pečené řepy s rajčaty a klíčenou čočkou, Orientální salát s marinovanými žampiony a klíčenou cizrnou a další.
 
Moje nejoblíbenější část je Polévky, kde naleznete například Španělskou čočkovou polévku s pečenou paprikou, Mungo hráškovou polévku s mátou, Hrstkovou polévku, Cizrnovou polévku s estragonem, rajčaty a olivami a hromady dalších polévek.
 
Další sekce jsou Hlavní chody, která obsahuje Čočkové chilli, Špagetovou dýni plněnou cizrnou, Těstoviny se zeleninou, tofu a černou solí, Cizrnový tajine s dýní, Zapékané brambory s celerem a rajčaty a spousty dalších.
 
A poslední část jsou Laskominy a sladká jídla, v nichž najdete například Cizrnové sušenky s čokoládou, Jáhelné knedlíky s meruňkami, Dýňové řezy s karobem, Kokosovo-citronové řezy atd.
 
Vhodný pomocník je na konci knihy, který se jmenuje Nákupní seznam a najdete zde spousty vyfocených výrobků, které nejsou až tolik běžné.
 
 
Každá sekce má svoje podkapitoly, které jsou rozdělené podle druhů zeleniny a o každé je zde plno informací jak je pěstovat a zpracovat v kuchyni.
 
Když jsem vybírala co uvařit do recenze, nevěděla jsem, co dřív, zaujalo mě toho opravdu mnoho. Nakonec zvítězily polévky, protože už začínám hodně mrznout a je potřeba se pořádně zahřát. Všechny  určitě vyzkouším postupně, ale první byla Chalupářská polévka z černých fazolí s koprem, protože jsem na ní měla všechny ingredience doma a taky je to taková Kulajda s fazolemi, na tu jsem dostala hned chuť.
 
Podívejte na fotky, je opravdu výborná, díky fazolím vydatná a zahřeje. I manželovi moc chutnala a já jí budu dělat nejspíš hodně často.


 
 
 
Co říci závěrem? Kuchařka je opět velmi dobře zpracovaná, recepty jsou většinou z běžných surovin, nebo se ty méně dostupné dají nahradit běžnými (umeocet nahradit třeba normálním octem atd.) a ten výsledek je naprosto dokonalý. Další kuchařka, která obohatí nejen moji knihovničku, ale hlavně náš jídelníček. Už se těším, až brzy vyzkouším Španělskou čočkovou polévku, Hrstkovou polévku, Minestrone, Cizrnovou nebo Thajskou zeleninovou, ale také nějaké hlavní chody a sladké dobroty jako například Fazolové muffiny s čokoládou a malinami. Mňam, už teď se mi sbíhají sliny! Zeleninové či luštěninové jídlo může být i dobré a nápadité, věřte mi.
 
 
Moc děkuji nakladatelství Smart Press za recenzní výtisk.
 
Knihu koupíte zde.
 




 

2 komentáře:

  1. Problém je, že u nás by asi luštěniny úplně neprošly. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je veliká škoda, jsou přece tak zdravé. :-)

      Vymazat