pátek 20. září 2019

Pařížský architekt


Krásný, silný a napínavý příběh z Němci okupované Paříže, kde obyčejní lidé riskovali své životy, aby zachránili životy cizích Židů…

Román se odehrává ve Francii, převážně v Paříži, roku 1942. Nadaný architekt Lucien jednoho dne během války konečně dostane dobře placenou práci, ale i přesto velmi přemýšlí, zda ji vůbec přijmout. Dostal by za ní mnoho peněz, ale také by díky ní mohl přijít o život. Má totiž navrhnout dokonalou skrýš pro jednoho bohatého židovského muže, ukrývajícím se před gestapem. Lucien nakonec důmyslnou skrýš vytvoří, a poté ještě mnoho dalších. Jenže pak jedna z jeho skrýší nešťastně selže a další náhodou gestapo odhalí. Co se stane Lucienovi a jeho rodině? Jak dopadnou další členové odboje?


Mám strašný problém vymyslet skrýše. Prostě nemám vaši inteligenci na takové záležitosti. Nesnáším, že vás musím znova obtěžovat. Ale kde by se mohly udělat?“
Lucien téměř minutu mlčel. Přešel k vysokému úzkému vitrážovému oknu a podíval se dolů na kapotu citroenu zaparkovaného před budovou, od které se odráželo horké srpnové slunce. „Nejprve se rozhlédnu. Jsem si jistý, že dokážu s něčím přijít, ale bude to rozhodně poslední skrýš, monsieur.“

 


Pařížský architekt je velmi napínavý román, ač smyšlený, tak vlastně skutečný. Protože se v této době tohle všechno dělo. Autor podrobně popisuje, jak například gestapo mučilo všechny, kteří měli něco společného s tím, že se obrátili proti Říši. Jak šli po každém a byla to vysloveně honba na skrývající se Židy. Byla to doba, kdy jste nemohli věřit nikomu, protože se všichni báli o život. Hltala jsem každou stránku knihy od začátku do konce. Plně jsem chápala Lucienovy pocity a myšlenkové pochody a držela mu palce. Architekt mi během čtení opravdu přirostl k srdci, ač to nebyl vyložený klaďas, navenek se nezdál, ale později se ukázalo, jak měl velké srdce a dobrou duši. Charles Belfoure napsal velmi kvalitní historický příběh, který vás prostě vtáhne do té doby okupované Paříže, kde občas dupe gestapo a někoho zastřelí přímo na ulici.

Román má nádhernou obálku, je zajímavě, poutavě napsaný a ta atmosféra je opravdu jedinečná. Z tohoto úhlu jsem o druhé světové válce nikdy nic nečetla a jsem moc ráda, že se mi Pařížský architekt dostal do rukou. Při čtení jsem cítila naději, radost, soucit, ale i znechucení, bolest a strach. Přečtěte si úžasného Pařížského architekta, je to silný, napínavý román a ode mě má jedno obrovské DOPORUČUJI.

 

Moc děkuji nakladatelství BETA za recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.



 

Žádné komentáře:

Okomentovat