čtvrtek 13. února 2020

Barák



Novinka od české autorky Alžběty Bublanové je taková sonda do duše jedné důchodkyně, která se cítí osaměle a pozoruje velmi pečlivě svět okolo sebe…

Hlavní hrdinkou je starší vdova, popisující svoje pocity, nálady a celý svůj život. Přemýšlí nad tím, že jí její devětatřicetiletá dcera dělá starosti, protože nemá žádného manžela ani přítele, natož děti. Navíc je nejspíš závislá na alkoholu. Důchodkyně sleduje život v domě, kde žije, a představuje si, co se děje za zavřenými dveřmi sousedů. Jednoho dne v domě vykradou paní o patro níž, a naše vdova přemýšlí, kdo by to mohl být. Adeptů je určitě více. Když se jedné noci probudí a zloděje vidí na vlastní oči, nechce se jí věřit, kdo to je. Ale to je teprve začátek příběhu…


Druhý den jsem potkala tu, co ji vykradli. Ve dveřích, když se snažila dostat dovnitř s nákupem. Myslela jsem si, že v té velké tašce má nákup, ale ona z ní vytáhla krabici. Držela ji pevně oběma rukama. „Říkala jsem si, že bych mohla… zkrátka jsem si koupila fondue. Víte, co to je? Děláte v tom sýrovou omáčku. Máte ji ráda?“
Chtěla jsem říct, že já omáčky moc nejím, ale ona mě předběhla. „Je to spíš společenská záležitost. Přijdete? Někdy večer?“
Kývla jsem a řekla, že sýrovou omáčku mám ze všech nejraději. Pomohla jsem jí s tím do výtahu.
„Pijete bílé víno?“ zeptala se mě.
„Stavím se klidně dnes,“ odpověděla jsem jí. „A přinesu láhev.“

 


Barák je psychologický román psaný v ich formě. Přemýšlím, jestli mi něco neuniklo, ale myslím, že ani neznáme jméno hlavní postavy – vypravěčky. Jedná se opravdu o sondu do duše jedné důchodkyně, s takovým malým prozřením na konci knihy. Děj nám také ukazuje bezmeznou lásku matky ke své dospělé dceři. Až jsem se mnohokrát divila, tohle opravdu neznám. Ona je pro dceru skutečně ochotná udělat cokoliv, včetně toho, vzdát se vlastního domova.

Román je hodně čtivě napsaný, je ze života a velmi uvěřitelný. Takové věci se mohou stát komukoliv okolo nás, klidně vaší sousedce. Pokud si chcete přečíst něco o lidských osudech a jejich každodenních myšlenkových pochodech nebo něco, co by mohlo být klidně skutečné, pak si určitě přečtěte Barák.

 

 
 
 
Moc děkuji spisovatelce Alžbětě Bublanové za recenzní výtisk.

Knihu koupíte například zde.

 


Žádné komentáře:

Okomentovat