úterý 17. března 2020

Hitlerovy ukradené děti


„Projekt Lebensborn a pátrání jedné ženy po její pravé identitě.“



Ingrid se kdysi jmenovala Erika a pocházela z Jugoslávie. Bylo jí pouhých devět měsíců, když ji nacisté odebrali vlastní rodině, prohlásili jako rasově čistou a převezli do Německa na převychování v projektu Lebensborn. Poté ji umístili k politicky prověřeným pěstounům. O mnoho let později Ingrid zjišťuje podrobnosti o svojí minulosti a pravdu o své identitě…

Program Lebensborn, výtvor Heinricha Himmlera, unesl až půl milionu dětí z celé Evropy. Prostřednictvím procesu nazvaného germanizace se měly stát příští generací árijské rasy během druhé fáze konečného řešení.


To mě rozčílilo. Četla jsem ty samé písemné důkazy, ale kromě toho jsem si také vyslechla drásavé výpovědi dalších přeživších na setkání v Hadamaru. Už jsem znala pravdu – a proto jsem byla odhodlaná, víc než kdykoliv předtím, zjistit, jak se stalo, že jsem se dostala Lebensbornu do spárů.
Už jsem věděla, že ať si slovinské úřady myslí cokoliv, rozhodně pocházím odtud. Jedinou otázkou bylo, jak to dokázat – a na co přijdu, když se mi to podaří.“




Zpověď Ingrid von Oelhafen je velice silný životní příběh, který odhaluje mnohá skrytá tajemství naší historie. O programu Lebensborn se moc nemluví, ale mělo by, protože je prostě strašné, jaké hrůzy se děly za války.

Styl vyprávění mi však místy vadil. Ingrid popsala svůj život spíše jako v dokumentárním filmu. Zabývá se hlavně fakty, chybí mu trošku více emocí a pocitů. Ale i přesto je příběh velkým přínosem. Lidé by měli takové knihy číst. Dozvěděla jsem se opravdu mnoho nových informací, o kterých jsem dosud vůbec netušila.

Pokud vás zajímá cokoliv o druhé světové válce, nejen události z koncentračních táborů, pak si rozhodně přečtěte Hitlerovy ukradené děti. Ať už jste o projektu Lebensborn věděli nebo ne, určitě se v knize dozvíte spousty nových poznatků, které vás rozhodně nenechají chladnými. Protože se jedná o velmi silný životní příběh jedné dívky, které byla odebrána jako miminko svým rodičům.







Moc děkuji nakladatelství COSMOPOLIS za recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.





Žádné komentáře:

Okomentovat