pondělí 3. června 2019

Krejčí z Osvětimi


Osudy muže, který se narodil v Československu, přežil Osvětim, stal se krejčím amerických prezidentů a mnoha lidí amerického showbyznysu.

Autor knihy Martin Greenfield se narodil v tehdejším Československu jako Maximilian Grunfeld. V Americe se poté přejmenoval na Martina. Ale nepředbíhejme. Maximilian byl židovský chlapec, který vyrůstal s rodiči a sourozenci ve vesničce Pavlovo, když je odvezli během druhé světové války dobytčáky do Osvětimi. Přišel zde hned na začátku o celou rodinu: otce, matku, dvě sestry, malého bratříčka i prarodiče. Mengele je všechny poslal vlevo. Maxe vpravo. Po pochodu smrti byl přemístěn do Buchenwaldu a tam přečkal do osvobození. Později emigroval do Spojených států, kde si našel práci u GGG Clothing, což byla jedna z největších firem v odívání. Postupně se vypracoval tak, že podnik převzal a vede ho dodnes pod svým jménem Martin Greenfield Clothiers. Firma dosáhla takového věhlasu, že Martin obléká od samého začátku přední americké osobnosti a hvězdy, jako je například Michael Jackson, Frank Sinatra, Barack Obama, Bill Clinton či Donald Trump.


Vyrostl jsem v Karpatech a myslel jsem, že jsem zvyklý na krutý vítr a mrazivé noci. Mýlil jsem se. V noci jsem měl ruce i nohy zkřehlé zimou, když jsem se choulil pod tenkou pokrývkou, kterou nám Němci dali. Stávalo se, že jsme po probuzení nacházeli na pryčnách zmrzlé vězně.“

 



Musím říct, že po přečtení knihy ve mně převládalo zklamání. Zklamání z toho, jak byl příběh pojatý. Proč? Protože dětství až po konec druhé světové války bylo popsáno zhruba na šedesáti stranách. Na zbylých cca 170 stránkách byl popis emigrování do Ameriky a toho, koho Martin oblékal, jaké měli míry a co s nimi prožil. To mě tolik nebavilo, ani moc nezajímalo. Bohužel.

Martin Greenfield je bezpochyby velice silný muž, který svou vírou dokázal přežít Osvětim i Buchenwald. Zažil hrůzy, které nám moc nepřiblížil, a dokázal se vypracovat na úspěšného podnikatele známého po celé Americe. To je opravdu chvályhodné, klobouk dolů. Ale uvítala bych, kdyby z té minulosti bylo popsáno víc než z přítomnosti. To se bohužel nekonalo a já některé odstavce s popisem toho, jak bere míry té či oné osobnosti a z jakého materiálu jí sako ušije, musela přeskakovat. To nás, laiky, vážně moc nezajímá, ani nevím, co je to za druhy látek, nic ve zlém.
Myslím si, že autor ve své knize nevyužil potenciál svého životního příběhu a vzal to za špatný konec, což je veliká škoda. Prožil opravdu hodně bolesti a hrůzy, ale ty emoce z děje bohužel moc nesálaly. I popis byl takový letmý, takže můj dojem je spíše rozpačitý.
 

Děkuji Knižnímu klubu za recenzní výtisk.

Kniha vyšla v nakladatelství Brána.

Krejčího z Osvětimi koupíte zde.
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat