čtvrtek 23. června 2022

Statek

Tato kniha není čtením na pár chvil k vodě, to musím říct hned na začátek. Události, které formovaly jednu rodinu jsou silné a plné vzletných myšlenek a slov. Nečekejte tedy klasickou beletrii, ale sondu do myšlenek.
 

Kdo četl knihu Stará fotografie od autora Ladislava Vrchovského, pak jistě netrpělivě vyhlížel i další román Statek. Ale ten je malinko jiný, alespoň za mě.

V prvé řadě zde narazíme na velkou spoustu jmen, které jsou v příběhu důležité, ale může se nám v nich trochu hůř orientovat. Proto doporučuji soustředění, aby nám žádná souvislost neunikla.

Kniha je jakousi kronikou rodiny Zíků. Rodinou krutě zkoušenou již od dob Rakouska - Uherska a pádem této monarchie to zdaleka nekončí. Druhá světová válka a následný nástup komunismu rodinu i nadále zkouší, jak moc je silný jejich vztah k rodné hroudě a jak moc se jim daří být semknutí. Ve čtyřech částech knihy se seznamujeme s každou jednotlivou událostí v jiné době a nejde jen a pouze o samotnou rodinu, což nás může trochu mást. Ale pozorný čtenář na konci pochopí, že vše má souvislost a vše zapadá do sebe.

Pokud jste očekávali klasický beletristický příběh, pak jste jistě trochu zklamáni. Já jsem zpočátku byla trochu v rozpacích, neboť kronikové čtení a dialogy byly pro mě trochu obtížným čtením. Ale satisfakce se mi dostalo, když jsem pochopila, o co autorovi šlo. Vlastenectví, domov, rodina. I když těžce zkoušená, ale stále rodina.

Samotný autor Ladislav Vrchovský , novinář, prozaik a spoluzakladatel Společnosti pro kulturu a umění je pro tento žánr odborník na slovo vzatý. A jelikož jsem z Moravskoslezského kraje a tato kniha se odehrává vesměs v Opavě, která je ode mě nedaleko, o to víc je mi kniha bližší.

Zkuste se do knihy začíst a překonat první stránky, kdy se vám může zdát, že je příliš krkolomná. Dostane se vám nevšedního pohledu na rodinu, která měla sílu bojovat proti jakémukoliv režimu a lidské závisti.


Za recenzní výtisk děkuji Nakladatelství Cosmopolis.


Kniha:      Statek

Autor:      Ladislav Vrchovský

Vydal:     Cosmopolis

V roce:    2022

Stran:     312


Žádné komentáře:

Okomentovat