pondělí 20. března 2023

Až uvidíš moře

 


Nádherná rodinná sága, založená na skutečných událostech řecké občanské války a Řeků žijících v tehdejším Československu, vezme za srdce snad každého…



Píše se rok 1948 a v Řecku začíná občanská válka. Spousty lidí se rozhodnou emigrovat. Mezi nimi také malinká Sotiria a Koula. Malé desetileté holčičky bez rodiny, bez domova. V Československu se jich ujmou, jako dalších tisíců unavených a dlouhou cestou zmožených emigrantů. Dívky zde začnou chodit do školy, naučí se mluvit česky a zžívají se s místními zvyky. Čím jsou ale starší, tím více touží znovu vidět moře a rodnou zem, o které toho samotné vědí strašně málo. Roky plynou a během života v Československu se na pozadí jejích osudů odehrává rodinná sága plná tajemství, stesku po rodné zemi, křivd a ztrát. Uvidí vůbec někdy Sotiria a Koula moře? Vrátí se do rodné země?

 

Proto i bolest, s níž se nyní probudila, vyhodnotila jako normální součást běžného života, i když téměř nemohla udělat krok a dost silně jí krvácela rána na koleni. Nenormální však bylo, že ačkoli byla doma, chyběla jí střecha nad hlavou. Bylo nad ní nebe. Dům se proměnil v hromadu kamení, dřeva a prachu. V původním stavu zůstal jen kamenný kout, kde se právě s bolestí pokoušela postavit. (…)

A tak se od toho dne každý večer ukládala v rohu místnosti spolu s mladší sestrou, do druhého kouta zalehl bratr a do třetího máma. Teď tady nebyl nikdo z nich. Máma, sestra a bratr před několika týdny utekli a z babičky nyní byly vidět pouze nohy. Vyčnívaly z hromady kamenů a desek. Na druhé straně té kupy trosek ležela její hlava tváří obrácená k podlaze.“

 


Ufff. Když jsem tuto knihu dočetla, po tvářích se mi kutálely slzy jako hrachy. A já tímto mohu říct, že Až uvidíš moře je pro mě rozhodně nejlepší kniha roku 2022.

Příběh lehce plyne, velmi dobře se čte a mnohým z nás dá podrobněji nahlédnout do historie, která není tolik známá, a lidé o ní vědí opravdu málo. Já mám například mezi řeckými přáteli několik známých, kteří v okolí Ostravy vyrůstali, emigrovali sem s rodiči jako malé děti, a vůbec jsem netušila, čím vším si museli projít, jak strašné to pro ně muselo být, co prožívali. Přečtěte si tuto knihu, dá vám mnohem víc, než jste očekávali. A pokud jste milovníci Řecka a řecké kultury, tak jako já, pak je pro vás tato kniha prostě povinná četba.


Tento velmi silný, emotivní příběh jedné řecké rodiny, která utekla před občanskou válkou do tehdejšího Československa, mě absolutně pohltil. Smála jsem se, plakala, hltala každou stránku. Rodinná sága popisuje více než půl století nejen života mladé Sotirie a její ztracené rodiny, ale také více než půl století ČESKÉ a ŘECKÉ HISTORIE. Knihu jsem vstřebávala hodně dlouho a po ní jsem dlouho nemohla číst žádnou jinou. Nádhera, pro mě jedna z nejlepších knih vůbec. Tleskám autorce Scarlet Wilkové, která je mimochodem, ač jsem to podle jména netušila, česká spisovatelka a novinářka. Její prvotina Až uvidíš moře je bravurní dílo a všem ho moc doporučuji.

A moc se těším na její druhý román, který má vyjít tento týden.


Moc za knihu děkuji Dobré knihy.cz

 








Žádné komentáře:

Okomentovat