středa 24. dubna 2019

Zapomenutý klíč ke štěstí


 
 
„Štěstí si vás občas najde tam, kde byste ho čekali nejméně.“



 

Lana Greenová je osmadvacetiletá spisovatelka. Žije vlastně krásný život, má přítele, byt a vydaný úspěšný román. Jednoho dne se jí však zbortí všechno naráz. Její přítel odjede na Bahamy a už o sobě nedá nikdy vědět. Její druhý román nakladatelství odmítne, protože je příliš depresivní. Když se Lana náhodou setká s Nancy, kdysi uznávanou autorkou úspěšných knih, všechno se opět změní. Nancy je dnes už osmdesát, žije sama a trpí Alzheimerovou chorobou. Shodou náhod se Lana k Nancy nastěhuje, její úkol je dělat staré paní společnost a starat se o ní. Nancy je však svérázná a občas není lehké s ní vyjít. Laně se život obrátí vzhůru nohama a se stařičkou bláznivou Nancy se hodně sblíží…
 


Aha! To jsi ty! Jak se jmenuješ?“
„Jack Buchanan,“ odpověděl klidně.
„A proč konkrétně se jmenuješ Jack Buchanan?“ zeptala se ho se svou typickou nevinnou zvědavostí. Na chvíli se zamyslel. „Kvůli jednoduché identifikaci,“ vysvětlil jí. „A jak se jmenuju já?“
„Nancy Ellis Hallová.“
„No tak vidíš,“ obrátila se ke mně, jako by mi právě dokázala své stanovisko v debatě. Pak se otočila zpátky k Jackovi. „Nemám nejmenší tušení, proč se jmenuju právě takhle. Vůbec to nezní jako já. Chtěla bych se jmenovat Anémie. To je pěkné jméno, nemyslíš?“ zeptala se Jacka. „A jaký spolu máme my dva vztah?“
„Jsem tvůj nevlastní syn.“
„Vážně?“ Nevěřícně na něj pohlédla. „Kolik je mi let?“
„Osmdesát,“ odpověděl Jack.
„Osmdesát? Není to spíš osm?“

 
 
Tenhle román je ten pravý balzám na nervy. Nancy si prostě musí zamilovat každý. Její průpovídky a hlášky, které díky Alzheimeru vznikají, jsou tak úsměvné, roztomilé a nevinné, že člověk ani netuší a má vykouzlený úsměv na tváři. Lana mě při čtení občas štvala, že neviděla to, co měla vidět. Abychom jí ale moc nekřivdili, protože ona Nancy milovala, dokonale se o ni starala a chápala jí. Bez předsudků, bez připomínek. To se mi moc líbilo.

Zapomenutý klíč ke štěstí je laskavý příběh o lidskosti, Alzheimerově chorobě, stáří, ale také o lásce a psaní knih. O tom hlavně! Hrdinky neustále rozebírají psaní románů a to, jak příběh napsat. Tahle kniha je báječná, protože mě pohladila na duši a myslím si, že tento příběh si zkrátka musí zamilovat každý. Pro jeho laskavost, lidskost, a protože je prostě ze života.

 

Moc děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI za recenzní výtisk.

Knihu koupíte zde.

 

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat